سایت خبری آبدانان خبر
بروزترین پایگاه خبری شهرستان آبدانان
1398/06/30 -3:24:17

وجود كرامات در صوفيان نشانه‌ حقانيت‌ سلوك آن‌ها نيست
وجود كرامات در صوفيان نشانه‌ حقانيت‌ سلوك آن‌ها نيست
گروه انديشه: عارفان مسلمان كسانی را كه از راه‌های خلاف شرع به كرامات و انجام كارهای خارق‌العاده دست می‌يابند، كافر و زنديق‌ خوانده‌اند و به طور جد از سالكان خواسته‌اند كه اگر كسی را كه دارای كراماتی يافتيد كه مثلا در آسمان می‏پرد، دل‏باخته او نشويد تا آن‌گاه كه رفتار او را در برابر امر و نهی الهی و رعايت آداب شرعی ببينيد، لذا وجود كرامات در افراد نشانه‌ حقانيت عملكرد و سلوك آن‌ها نيست.
تاریخ درج خبر:1392/07/28    | کد خبر: 8050
گروه انديشه: عارفان مسلمان كسانی را كه از راه‌های خلاف شرع به كرامات و انجام كارهای خارق‌العاده دست می‌يابند، كافر و زنديق‌ خوانده‌اند و به طور جد از سالكان خواسته‌اند كه اگر كسی را كه دارای كراماتی يافتيد كه مثلا در آسمان می‏پرد، دل‏باخته او نشويد تا آن‌گاه كه رفتار او را در برابر امر و نهی الهی و رعايت آداب شرعی ببينيد، لذا وجود كرامات در افراد نشانه‌ حقانيت عملكرد و سلوك آن‌ها نيست.

سرويس انديشه خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، گفت‌وگويی را حجت‌الاسلام و المسلمين احمدحسين شريفی، استاديار و معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره)، در مورد پلوراليسم روشی در عملكرد متصوفه انجام داد.

وی در بخش اول گفت‌گوی خود گفت: بسياری از صوفيان مسلمان، شريعت، طريقت و حقيقت را مراتب مترتب بر هم دانسته و هيچ‌گونه افتراق و جدايی ميان آنان را نمی‌پذيرند، اما بسياری از آنان بر پلوراليسم روشی تأكيد كرده و شريعت و طريقت را دو راه مستقل می‌دانند، البته راه طريقت را ترجيح داده‌اند.

نظر علامه طباطبایی به عنوان یک عارف در مورد این نوع‌ عملکرد متصوفه چیست؟

علامه طباطبائی يكی از مهم‌ترين علل و عوامل انحطاط متصوفه از قرن ششم و هفتم هجری به بعد را همين مسئله می‌دانند و می‌فرمايند: برخی از بزرگان متصوفه، مدعی شدند كه راه خودسازی و شيوه سير و سلوك شيوه خاصی است كه شريعت اسلامی آن را بيان نكرده است. پيروی از همين ديدگاه بود كه آرام آرام آنان را به جايی كشاند كه به طور كلی به شريعت اسلامی بی‌اعتنا شدند و پيوسته به دنبال راه‌های ساده‌تر و سريع‌تری برای ايجاد حالت جذبه و فنا بودند تا جايی كه بسياری از محرمات شرعی را حلال دانستند و به استعمال بنگ و افيون و ساير مواد مخدر روی آوردند و با اين كار خود را به مقام فنا می‌رساندند.

در حالی كه عقل و شرع حكم می‌كنند كه بهترين و محكم‌ترين وسيله قرب الهی و بلكه تنها وسيله وصول به حقيقت، متابعت از شريعت اسلامی و تعاليم وحيانی است. سؤال اصلی در اين جا اين است كه چگونه ممكن است كه راه‌های بهتر و ساده‌تری برای وصول به حقيقت باشد، اما خداوند آن را از بندگان خود دريغ كند در حالی قرآن می‌فرمايد: و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شئ (نحل، 89)، حال قرآنی كه تبيان كل شیء هست آيا امكان دارد كه قرآن راه وصول به حقيقت را بيان نكرده باشد؟!

لذا با توجه به اين مقدمات بايد گفت كه اگر حقايقی باطنی وجود دارند كه دارند و اگر راهی‌ برای وصول به آنها وجود دارد كه دارد، اين راه منحصر در راه شريعت است و بس. و راه‌های بشر‌ساخته‌ای كه در اغلب موارد بر اساس هواهای نفسانی و مطابق خواهش‌های حيوانی انسان هستند، راه به جايی نخواهند برد.

واقعا من نمی‌فهمم كه چگونه است كه اين آقايان، مشاهده‌ زيبارويان و شاهد بازی و رقص و امثال آن را راه وصول به خدا می‌دانند!، مگر سياهان آفريقا و سفيدی دندان آنان آفريده خداوند نيست؟ اگر مطابق نظر آنان باشيم كه بايد بگوييم كه آنان اصلا به سعادت نمی‌رسند! مگر نمی‌توان با مشاهده اين همه زيبايی كه در آسمان‌ها و زمين وجود دارد و اين همه زيبايی كه در گل‌ها و كوه‌ها و درياها وجود دارد، به عظمت خدا پی‌برد؟!

اگر پلوراليسم روشی در عرفان و سير و سلوك امری مردود و نادرست است پس اين همه كرامات و كارهای خارق العاده‌ای كه از برخی مرتاضان و صوفيان و عارفان ساير ملل و اديان مشاهده می‌كنيم را چگونه بايد توجيه كرد؟

حقيقت آن است كه روح انسان دارای قدرتی خارق‌العاده و شگفت‌انگيز است. هر انسانی اگر بتواند غرايز حيوانی را سركوب نمايد، می‌تواند از قدرت خارق‌العاده روح خود استفاده كند، سنت الهی در اين عالم به اين صورت است كه هر كس به هر ميزان و به هر انگيزه‌ای كه تلاش كند، از حاصل تلاش خود بهره‌ خواهد برد.

به عبارت ديگر انسان می‌تواند با انجام رياضت‌های خاصی، اجنه و شياطين را به استخدام و تسخير خود در آورد و با آنان ارتباط برقرار نمايد. اما سخن در اين‌جا اين است كه آيا چنين كارهايی در خدمت سعادت و غايت نهايی انسان هست يا نه ؟ و آيا چنين محصولاتی نشان ‌دهنده حقانيت است؟ به طور قطع می‌گويم هرگز.

اين مطلبی است كه بسياری از عارفان مسلمان به آن توجه و تصريح كرده‌اند كسانی كه از راه‌های خلاف شرع به كرامات و انجام كارهای خارق‌العاده دست پيدا می‌كنند، كافر و زنديق‌اند و به طور جد از سالكان خواسته‌اند كه اگر كسی را كه دارای كراماتی يافتيد كه مثلا در آسمان می‏پرد، دل‏باخته او نشويد تا آن گاه كه رفتار او را در برابر امر و نهی الهی و رعايت آداب شرعی ببينيد.

به عنوان مثال، به ابوسعيد ابوالخير گفتند فلان كس بر روی آب می‌رود، كه ابوسعيد در پاسخ گفت: سهل است، قورباغه و گنجشك نيز بر روی آب می‌رود. در‌باره‌ شخص ديگری گفتند كه در هوا می‌پرد، باز هم در پاسخ گفت مگسی نيز بر هوا می‌پرد، درباره شخص ديگری نيز گفتند در يك لحظه از شهری به شهری می‌رود كه باز در پاسخ گفت شيطان نيز در يك نفس از مشرق به مغرب می‌رود.

ابوسعيد ابوالخير در آخر پس از اين پرسش‌ها و پاسخ‌ها به اطرافيان خود می‌گويد اين امور، قيمتی نيست، بلكه عارف و مرد كسی است كه ميان خلق باشد و داد و ستد كند و در عين حال يك لحظه از خدای خود غافل نباشد.

با این اوصاف باید گفت که كرامت، نشانه‌ حقانيت نیست، نظر شما چیست؟

تلقی بسياری از مردمان اين است كه كرامت، نشانه‌ حقانيت است. و حتی بعضا برخی از صوفيان بوده‌اند كه در عمل همين مسأله را القا می‌كردند و در پاسخ نقدهای دينی‌ای كه به عملكردهای آنان می‌شد، با ابراز و اظهار كاری خارق العاده، بر شريعت‌گريزی خود سرپوش می‌گذاشتند.

نقل می‌كنند كه ابوسعيد ابوالخير، در روز روشن شمعی را روشن كرده بود؛ شخصی به او اعتراض كرد و اين كار را مصداق اسراف معرفی كرد، ابوسعيد به جای پاسخ منطقی دادن به اين نقد و يا پذيرش آن و تشكر از ناقد، با ابراز كرامتی! سر و صورت ناقد را در آتش شمع سوزاند.

به هر حال، همواره بايد توجه داشت كه گوهرهای واقعی و حقيقی همواره كمياب بوده‌ و به سادگی حاضر نمی‌شوند توانايی‌های معنوی و روحی خود را اظهار كنند. مرحوم علامه‌ بحرالعلوم، از عارفان و عالمان بزرگ عالم اسلام اين نظر را بيان می‌كند، می‌گويد كه استاد عارف، با اظهار خوارق عادات و بيان خفايای عالم شناخته نمی‌شود.

برگرفته از خبرگزاری قرآنی

Abdanannews.com All Rights Reserved